U petak, 14. studenog u 19 sati, otvara se prva velika samostalna Jelene Jureše u Hrvatskoj naslovljena Koreografije nasilja.
Muzej moderne i suvremene umjetnosti predstavlja Koreografije nasilja, prvu veliku samostalnu izložbu Jelene Jureše u Hrvatskoj, koja okuplja pregled njezine recentne produkcije iz područja filma, videa i videoinstalacije. U svojem radu Jelena Jureša bavi se pitanjima identiteta, politikama sjećanja i zaborava, odnosom promatrača i promatranog, reprezentacijskih (ne)moći slike. Istražujući složene odnose između kolektivnog sjećanja i političke odgovornosti, umjetnička praksa Jelene Jureše propituje načine na koje se povijest reflektira i reproducira u suvremenom društvu.
Izložba Koreografije nasilja okuplja četiri rada postavljena u velike središnje izložbene dvorane MMSU-a kao imerzivne audiovizualne instalacije koje stvaraju poetike i politike pokretnih slika između dokumentarnog i izvedbenog, a potpuno osvajaju izložbeni prostor: radi se o novom eksperimentalnom filmu i videoinstalaciji Ne shvaćajte to osobno (2025.), eksperimentalnom filmu Ubundu (2019.), te monumentalnom i kompleksnom radu Afazija (2019.), dugometražnom filmskom eseju koji se strukturira u tri poglavlja, a dodatno se razvija i kao višekanalna instalacija dokumentacije istoimene multimedijalne izvedbe (Afazija, partitura za monitore, 2025.). Većina radova se po prvi put prikazuje u Hrvatskoj.
Usredotočena na mehanizme koji uokviruju prostor i vrijeme, mjesto i identitet, umjetnička praksa Jelene Jureše koju razmatramo kroz prizmu radova nastalih u posljednjih pet godina predstavlja razotkrivanje konstelacija prešućenih slika povijesti. Jelenin je rad prožet uranjanjem u povijest i politike dugog 20. stoljeća, ogoljavajući mehanizme reprezentacije koji ukazuju kako se kolonijalizam, nacionalizam, rasizam i kapitalizam kontinuirano isprepliću. Koreografije nasilja tako detektiraju mrežu odnosa koja se provlači desetljećima, prostorima europskog kontinenta, različitim državama, političkim i društvenim kontekstima, ukazuju na krize i prešućivanja, stvarajući vizualni prostor u kojem osobno postaje nerazdvojivo od političkog.
Kartografija Afazije polazi od kolonijalne afazije belgijske kolonijalne prošlosti, nastavlja razotkrivanje austrijskog rasizma i antisemitizma iz razdoblja Drugog svjetskog rata, kako bi završila na jednoj fotografiji koja prikazuje okrutnosti rata u Bosni devedesetih. Novi eksperimentalni film Ne shvaćajte to osobno, koji se prvi put prikazuje u Hrvatskoj, a nastaje u hrvatskoj koprodukciji (Kinematograf), uz podršku MMSU-a i rezidencije Kamov, temelji se na predlošku tekstova Dubravke Ugrešić, a nastavlja teme povijesnog poricanja, kolektivnog nasilja, egzila i otpora. Povezujući živu izvedbu s fragmentiranim prizorima povijesnog slikarstva nizozemskog zlatnog doba, film Ne shvaćajte to osobno predstavlja promišljanje o promjenama ljudskog ponašanja, od banalnosti zla do suučesništva ili ravnodušnosti, oblikovanih kapitalizmom i imperijalnom pohlepom.
Radovi Jelene Jureše okupljeni na izložbi Koreografije nasilja suočavaju nas s povijesnom istinom i povijesnom šutnjom, dok ukazuju na potencijal umjetnosti da govori o potisnutom, zaboravljenom ili neizrecivom.
Kustosica: Branka Benčić
Otvorenje: 14. 11. u 19 sati
Jelena Jureša je vizualna umjetnica. Izlagala je na samostalnim i grupnim izložbama u Belgiji, Austriji, Hrvatskoj, Srbiji, Sloveniji, Grčkoj, Italiji, Francuskoj i SAD-u. Recentne međunarodne izložbe uključuju Manifesta bijenale (Priština, Kosovo); Contour Biennale (Mechelen, Belgija); Biennale Industrijske umjetnosti (Labin, HR). Samostalne izložbe: Argos center for audiovisual arts, Bruxelles, kunstencentrum nona Mechelen, Kunstlerhaus Graz, Muzej savremene umetnosti Beograd. Festivali i projekcije: FIDMarseille, DocLisboa, Ji.hlava, Maxim Gorki Berlin; Cinematek Brussels, Kino umjetnika MSU Zagreb. Boravila je na umjetničkim rezidencijama u Parizu, Hyde Park Art Centru u Chicagu, MQ21 u Beču, Rezidencija Kamov Rijeka. Doktorirala je na Sveučilištu u Ghentu i Konzervatoriju KASK gdje predaje. Rođena je u Novom Sadu (SFRJ), živi i radi u Ghentu (Belgija).
Izložbu prati popratni program razgovora, radionica i projekcija, te publikacija u pripremi koja se realizira u suradnji s CAS – Centrom za napredne studije Jugoistočne Europe Sveučilišta u Rijeci.
Edukacija: Ivana Golob Mihić, Ana Žarković
Oblikovanje: Maša Poljanec, Oaza
Naslovna fotografija: Jelena Jureša, Afazija, 2019., videostill
Izložba se realizira sredstvima Grada Rijeke, Ministarstva kulture i medija RH, te Primorsko goranske županije.
![]()
![]()
